Bahasa Malaysia Tahun 2
Tatabahasa : Kata Ganda
Kata ganda terbahagi kepada empat bentuk, iaitu :
Kata Ganda Seluruh | Kata Ganda Separa | Kata Ganda Bersajak | Kata Ganda Berimbuhan |
jalan-jalan soalan-soalan mana-mana comel-comel kasar-kasar duduk-duduk baring-baring awal-awal jarang-jarang rama-rama indah-indah lama-lama susah-susah main-main kira-kira ikan-ikan abang-abang bagus-bagus faedah-faedah waktu-waktu | tetulang sesendi bebalang gegelung tetamu bebawang bebola cecair dedaun dedawai kekisi lelaki sesiku tetupai pepejal jejamu kekabu lelayang pepohon bebuluh | anak-pinak awan-gemawan lauk-pauk kuih-muih semak-samun sampah-sarap gunung-ganang sayur-mayur rempah-ratus kayu-kayan bukit-bukau tali-temali gilang-gemilang kusut-masai segar-bugar serba-serbih porak-peranda riuh-rendah kacau-bilau beli-belah | tercari-cari berjam-jam ketujuh-tujuh melambai-lambai tertanya-tanya buah-buahan gali-galian ulam-ulaman sayur-sayuran biji-bijian bercakar-cakaran keanak-anakan kebiru-biruan sekecil-kecilnya sebaik-baiknya awan-kemawan tikam-menikam tilik-menilik tulis-menulis usik-mengusik |
Contoh ayat :
1. Kura-kura dapat hidup di darat atau di dalam air.
2. Pahlawan itu handal-handal belaka.
3. Buku yang dibelinya tebal-tebal belaka.
4. Undang-undang perlu kita patuhi.
5. Layang-layang itu terbang tinggi di langit.
6. Kekotak itu disusun dengan rapi sekali.
7. Peparu wanita itu berair.
8. Bebuluh itu dibelah untuk dibuat lantai rumah.
9. Ibu suka makan bebotok.
10. Laluan masuk ke gua batu itu dipenuhi dengan sarang lelabah.
11. Mereka beroleh batu-batan itu dari bukit yang berhampiran.
12. Desas-desus mengatakan bahawa pengarah syarikat itu akan meletakkan jawatannya dalam syarikat berkenaan.
13. Mulut Tok bomoh itu kumat-kamit membaca jampi serapah.
14. Pihak berkuasa terus memburu saki-baki komunis yang masih bersembunyi di dalam hutan itu.
15. Dalam keadaan kelam-kabut itu, ayah terlupa untuk membawa telefon bimbitnya.
16. Abu berangan-angan hendak menjadi seorang juruterbang.
17. Pak Ali akan mengadakan majlis kenduri kahwin anaknya secara besar-besaran.
18. Ah Keong bermati-matian tidak mahu mengakui kesilapannya itu.
19. Sikap bantu-membantu perlu diamalkan dalam masyarakat.
20. "Seelok-eloknya kita merancang perbelanjaan pada setiap bulan," kata Aida kepada Ruby.
Bahasa Malaysia Tahun 2
Tatabahasa : Kata Hubung
Kata Hubung | Fungsi | Ayat Contoh |
atau | menunjukkan pilihan | 1. Kim belum pasti sama ada akan melancong ke Pulau Tioman atau Pulau Langkawi. 2. “Awak atau saya yang perlu menyiapkan tugasan ini?” tanya Amin. |
dan | menggabungkan dua unsur yang setara | 1. Anjing dan kucing itu dipelihara oleh Zul. 2. Ali dan Kamal pergi memancing di tepi sungai itu. |
kecuali | menunjukkan kekecualian | 1. Semua murid membaca buku di perpustakaan kecuali Sham. 2. Salim bekerja setiap hari kecuali pada hari Ahad. |
lalu | menggabungkan dua perbuatan yang dilakukan secara berturut-turut | 1. Milan masuk ke bilik lalu berbaring di atas tilam itu. 2. Anjing garang itu menerkam pencuri itu lalu menggigit kakinya. |
sambil | menunjukkan perbuatan dilakukan pada serentak | 1. Sally menyanyi sambil menari. 2. Kamal berlari sambil menjinjing beg plastik. |
tetapi | menggabungkan ayat dengan ayat yang lain | 1. Amil suka makan nasi lemak tetapi dia tidak suka makan roti canai. 2. Rumah banglo itu sungguh cantik tetapi harganya terlalu mahal. |
supaya | Menerangkan maksud / tujuan | 1. Ibu menyuruh adik memberus gigi setiap hari supaya gigi bersih. 2. Lim belajar berusaha supaya dapat keputusan yang cemerlang. |
______________________________________________________
Bahasa Malaysia Tahun 2
Tatabahasa : Kata Sendi Nama
Kata Sendi | Fungsi | Ayat Contoh |
di | 1. tempat | 1. Mereka mengadakan pementasan drama di dewan sekolah. 2. Duitnya disimpan di dalam tabung. |
pada | 1. masa 2. benda abstrak 3. orang 4. binatang 5. benda konkrit | 1. Pada petang tadi, hujan turun dengan lebat sekali. 2. Pada pendapat saya, kata-katanya itu ada kebenarannya juga. 3. Telefon bimbit kamu ada pada Ali. 4. Pada kaki burung itu dipasangkan gelang besi. 5. Cat disapukan pada tiang kayu itu. |
ke | 1. tempat 2. masa 3. arah 4. benda konkrit | 1. Adik pergi ke kedai untuk membeli gula dan tepung. 2. Mesyuarat persatuan itu ditunda ke bulan hadapan. 3. Pelari itu sedang menuju ke hujung padang. 4. Dia mencampak jam tangannya ke dinding. |
kepada | 1. orang 2. benda abstrak 3. binatang | 1. Ayah menerangkan kepada adik tentang penting menghormati orang ,ain. 2. Dia amat percaya kepada kata-kata gurunya. 3. Adik memberikan sekeping biskut kepada anak burung itu. 4. Salim menyerahkan kunci itu kepada abangnya. |
dari | 1. tempat 2. masa 3. arah | 1. Samy dari warung Pak Mat. 2. Zalim bercadang untuk bercuti di Melaka dari bulan lepas. 3. Lori itu muncul dari selekoh tajam itu. |
daripada | 1. orang 2. benda abstrak 3. menunjukkan : - asal kejadian - perbandingan - bahagian sesuatu - pertentangan | 1. Nathan memperoleh hadiah itu daripada tunangnya. 2. Banyak manfaat yang kami peroleh daripada kursus yang kami hadiri itu. 3. Kuih itu dibuat daripada tepung pulut. 4. Ahli-ahli kelab itu bersetuju untuk menyertai lawatan ke Pulau Pangkor. 5. Lebih baik berusaha sendiri daripada meminta-minta. |